fredag 23. oktober 2015

Tutorial: Fargelegging av ansikt

Det finnes så mange måter å fargelegge ansikter på. Det avhenger helt av hvordan stempelet er tegnet, hvilken stil man velger og hvordan man ønsker at lyset skal falle. Det handler om smak og behag rett og slett.  

Her er en tutorialen jeg nylgi laget for Copic Marker Europe, hvor jeg viser hvordan jeg liker å fargelegge ansikt på denne typen motiver.  Jeg har brukt følgende Copic tusjer: 
E0000-E000- E11-E13- E21- E15, E93 (til kinn), B99-97-93-91 (øyne)
Motivet er croppet fra "Arctic friends" fra Saturated Canary.

Jeg starter med å fargelegge hele ansiktet med E0000

Deretter velger jeg hvor jeg vil ha skyggene med E11. Under håret, over og under øynene, langs kanten på hetta, under haken og under leppen. Jeg tegner også noen linjer til nesen. 

Så gjør jeg skyggene mørkere med E13.

Blander det ut med E11 og E21.

...og med E000.

Derette bruker jeg E93 til kinnene. 
Legger på farge fra øynene og til omtrent midt på kinnene. 

Så blander jeg kinnfargen ut med E000. 
Jeg bruker bare E000 på ytterkantene av E93 fordi fargene er lysere og 
lett kan ha samme funksjon som blenderen.

Så legger jeg på enda mørkere skygge med E15. 
Under håret og hetta, og under øyne og under leppa. Ikke på nesa- det blir for mørkt. 

Så blander jeg det ut med E11 og E21. Med disse legger jeg også til litt skygge på siden 
av nesa og leppene.

Til slutt blander jeg litt til med E000.

Til øynen bruker jeg B99-97-95-93-91. Her legger jeg på farge fra mørkt til lyst. Jeg lar det stå igjen en liten hvit flekk i hvert øye. 
Til leppene bruker jeg E93-R20 og E04. Det samme her; Jeg lar litt av leppen forbli uten farge.



Til slutt fargelegger jeg resten av motivet. Fargene jeg har brukt til dette er:  
Hår: E57-55-53-51
Jakke: BG75-72-71 (hjemmelaget)- 70- 57-53-11, W7
kopp og t-shirt: BV25-23-20, W7
Skjørt og votter: E44-43-42-41
Pels: W7-3-00
Bakgrunn:  B60, W000, blender

Slik ser det ferdige kortet mitt ut: 



Håper du fikk noen nyttige tips! 

Klem, 
Elizabeth  

4 kommentarer:

Robin sa...

Thanks for the tutorial...your coloring is just gorgeous! I love the card too. Hugs, Robin

Unknown sa...

Alltid like inspirerende å se på alt du fargelegger. Nydelig. Klem Gro. :-)

Hildes kort sa...

Takk for tutorial...gleder meg til kurs på Bikuben nå...

Kathy S sa...

Great tutorial Thanks!